tetamu terhormat singgah

Cinta Agung



YA ALLAH....
tetapkan hatiku ini rasa cinta dan syukur padaMU....
Jangan biarkan aku tanpa bimbinganMU..
Berilah aku kekuatan dalam menghadapi segala cabaran dan dugaan dalam hidup dengan sifat SABAR..

YA ALLAH..
Jangan ENGKAU pesongkan hatiku setelah ENGKAU beri petunjuk untukku...
Jangan biarkan perasaan cintaku terhadap dunia melebihi cintakU kepadaMU...
Jauhkanlah hatiku LALAI dengan kemanisan dunia yang sementara ini....

YA ALLAH..
Bimbing lah aku ke jalan yang benar....jalan yang ENGKAU REDHOI..
akhiri hidupku dengan HUSNUL KHATIMAH...
JAUHKAN DRIKU drpd berakhir denga SUUL KHATIMAH...
TETAPKANLAH IMANKU.....

P/S: nasyid ini mmbuatkan aqu terpana & diam memikirkan apa yg telahku lakukan sebelum ini..
       hanya taksub dgn duniawi..tanpa brfikir bahawa tiada cinta yang lebih agung selain CINTA AGUNG KPD ILAHI.....MOHON SUPAYA DITETAPKAN hati ini dengan kurniaan IMAN YANG HAKIKI...


**BERUSAHA MNJD INSAN YG SOLEHAH.

Kelebihan Surah Al Ikhlas


 "Au zubillah himinashsyaitan nirrajim...bismillahirrahmannirrahim"

Tafsirannya:
Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam, Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
.

Bacalah ayat ini sebelum anda memulakan apa-apa saja kerja kerana dengan bacaan ini akan keluarlah iblis dan syaitan yang berada didalam tubuh kita dan juga di sekeliling kita, mereka akan berlari keluar umpama cacing
kepanasan.Sebelum anda masuk rumah, bacalah ayat di atas,kemudian bacalah surah Al-Ikhlas
(iaitu ayat: Qulhuwallahu ahad. Allahussamad. Lamyalid walam yu-lad. walam yakul lahu kufuwan ahad.) sebanyak
3 kali.


Masuklah rumah dengan kaki kanan dan dengan membaca bismillah. Berilah salam kepada anggota rumah dan sekiranya tiada orang di rumah berilah salam kerana malaikat rumah akan menyahut. Amalkanlah bersolat kerana salam pertama (ianya wajib) yang diucapkan pada akhir solat akan membantu kita menjawab persoalan kubur. Apabila malaikat memberi salam, seorang yang jarang bersolat akan sukar menjawab salam tersebut. Tetapi bagi mereka yang kerap bersolat, amalan daripada salam yang diucap di akhir solat akan menolongnya menjawab salam malaikat itu.
Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:
Barangsiapa membaca surah Al-Ikhlas sewaktu sakit sehingga dia meninggal dunia, maka dia tidak akan membusuk di dalam kuburnya, akan selamat dia dari kesempitan kuburnya dan para malaikat akan membawanya dengan sayap mereka melintasi titian siratul mustaqim lalu menuju ke syurga. (Demikian
diterangkan dalam Tadzikaratul Qurthuby). Rasulullah SAW pernah bertanya sebuah teka-teki kepada umatnya Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur'an dalam jangkamasa dua-tiga minit? Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah Saiyidina Ummar telah mengatakan bahawa ianya mustahil untuk
mengatam Qur'an dalam begitu cepat. Kemudiannya Saiyyidina Ali mengangkat tangannya. Saiyidina Ummar bersuara kepada Saiyidina Ali bahawa Saiyidina Ali (yang sedang kecil pada waktu itu)tidak tahu apa yang dikatakannya itu. Lantas Saiyidina Ali membaca surah Al-Ikhlas tiga kali. Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul. Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 jus kitab Al-Quran. Lalu dengan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali qatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 jus Al-Quran.


Berkata Ibnu Abbas r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:

Ketika saya (Rasulullah SAW) israk ke langit, maka saya telah melihat Arasy di atas 360,000 sendi dan jarak jauh antara satu sendi ke satu sendi ialah 300,000 tahun perjalanan. Pada tiap-tiap sendi itu terdapat padang sahara
sebanyak 12,000 dan luasnya setiap satu padang sahara itu seluas dari timur hingga ke barat. Pada setiap padang sahara itu terdapat 80,000 malaikat yang mana kesemuanya membaca surah Al-Ikhlas. Setelah mereka selesai membaca surah tersebut maka berkata mereka: Wahai Tuhan kami,sesungguhnya pahala dari bacaan kami ini kami berikan kepada orang yang membaca surah Al-Ikhlas baik ianya lelaki mahupun perempuan.

Sabda Rasulullah SAW lagi:

Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya Qul Huwallahu Ahadu itu tertulis di sayap malaikat Jibrail a.s, Allahhus Somad itu tertulis di sayap malaikat Mikail a.s, Lamyalid walam yuulad tertulis pada sayap malaikat
Izrail a.s, Walam yakullahu kufuwan ahadu tertulis pada sayap malaikat Israfil a.s.


Nota:

Jika sekiranya kawan-kawan ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu
ini kepada kawan2 yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW 'Sampaikanlah
pesananku walaupun satu ayat'. Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak
Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :


1) Sedekah/amal jariahnya
2) Doa anak-anaknya yang soleh
3) Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

(hamba ALLAH)
*** *******

x perlu fikit lama-lama...

asalamualaikum wahai hamba  ALLAH sekalian...


ermmm...sebenarnya cik just nk bgtau yg cik ah dh beli buku idaman cik ah "LA TAHZAN"(JANGAN BERSEDIH)....buku ni memang glamor yg amat....diantara buku trlaris kt malaysia ...
cik ah dgr psl buku ni pn dr sahabat maya..menurutnya, kalu kita sedang dlm kesusahan or kesedihan cuba baca buku ni...(just sampingan selain AL QURAN NUL KARIM)
lama juga la cik ah ambil masa wt kajian psl buku ni...(hek elek,mcm profesor la plak)
ye lah,kita kena tau gak sape penulisnya,pasal apa buku ni, jgn ikut suka ati beli je, pastu simpan dlm almari 
wt koleksi coz buku yg dibeli x menepati citarasa...ishhh x bleh gitu dong...beli kena ikhlas supaya apa yg dibaca meresap dlm kolbu..


dah2.....brbalik pada citer kita yg sebetulnya.....
cik ah beli buku ni waktu p segamat..kebetulan, wktu cik ah nk p JAKEL,alaaa...kedai kain hok glamor tu...
cun2 lalu dpn jakel..tiba2 dengar suara juruhebah mnjerit(guna microfon k)
"SELAMAT DATANG KE KARNIVAL BUKU BESAR-BESARAN...HARGA YG DITAWARKAN PASTI MEMIKAT HATI ANDA...SINGGAH JANGAN X SINGGAH"...


cik ah pegi ngan kwn2..so apa lg, kitaorang pn masuk la kt karnival buku tu dulu sblm masuk JAKEL..
wktu cik ah masuk tu,ramai sngt bdk2 sekolah kt dalam tu...diorang dtg dgn rombongan sekolah...
sambil2 duk tinjau buku apa yg brjaya menawan hatiku...sempat gak ler cik ah brmesra ngan bdk2 sekolah tu...mana2 yg pegi kt karnival tu diantara murid tahun 4-6......byk gak ler cik ah nmpak diaorang borong buku. bagus dik bagus...jgn wt pekasam sudah la erk...
rata2 bdk2 yg cik ah smpt brmesra ckp yg diaorang beli buku coz nk wt latihan dr awal coz nk upsr nnt x la otak "blur2 udang"(ayt cik ah ni) cik ah pn sempat gak bagi nasihat kt diaorang supaya rajin2 belajar..(cewahhhh)bnyk ler soaln yg cik ah tanya kt diaorang..dh mcm penyiasat pn ada gak..huhuhuhu..peramah katakan....


TIBA-TIBA....ada seorang bdk tu tanya cik ah" akak ni cikgu erk?"...oooppppssss.....dgn muka yg control slumber cik ah ckp...x lah, akak still study lg...insyaallah "bakal cikgu" ....
aiksss....tiba2 panggilan kakak brtukar kpd cikgu...alaaaaa malu ler cik ni oiiii......sape la kiter nih...
akak blom jd cikgu lg la...dh2 jgn pnggil cikgu(bkn apa, segan kt cikgu2 yg ada kt karnival tu....nnt apa plak diaorang pikir)dlm hati cik ah(aamiiin..mudah-mudahan berkat la mulut bdk2 tu sume)


k...duk tinjau2...jeng...jeng...jeng.....taraaaaa
brsinar bak purnama mata cik ah ni bila lihat tajuk LA TAHZAN kt depan mata.....
alhamdulillah YA ALLAH....akhirnya....
rupa2nya byk kategori rupanya buku ni....
kulit tebal & keras......rm 40 lebih


                                                    



                sama saiz ngan buku yg prtama tp, kulit dia biasa je..
                                                                    .rm2o lebih


ni yg kecil punya. ada dlm 3 bab..cik ah beli 1& 2 je
x jmpa yg 3 punya..rm9.80
yg paling penting :senang utk dibawa kemana2




sekarang dlm proses pghabisan bacaan......tungguuuu..nnt ada kata2 yg baik cik ah sharekn deh...


P/S:kata2 dr PROF DOKTOR MUHAYA MOHAMAD....klau ada buku yg baik utk diri anda,jgn lengahkn utk mmbelinya dgn alasan duit x ada, nk simpan duit dulu la & seribu alasan lg yg diberi...sedangkan anda mampu mmbeli top up ,baju baru ,kasut baru & lain2 lg tanpa ada sungutan pn......











cuti-cuti cuci mata.....bestnyerrrr

salam sume...

dh beberapa hari rasanya cik ah x menaip kt blog ni....busy yg amat..(hek eleh ye le tu)
a.k.a....sbenarnya cik ah cuti2 cuci mata kt pahang..umah kwn cik ah...NORAISHAH  BT YAHYA..
saje je nk rasa jd anak org FELDA...kwn cik ah ni duk kt FELDA KRATONG 9 dkt je ngan segamat.....
cik ah pegi lima org trmasuk lah ngan tuan rumah skali(cik ah, DN,ainna,nirah & sya)....
prjalanan dr melaka ke felda kratong mngambil masa 

lebih kurang 4 jam.... kami brtolak pkul 4.30pm dan smpai sana dlm pkul 7.30pm...bas ari tu bawa slow so, kami pn smpai agak lewat la skit...turun kt simpang felda ayah sya dh tunggu utk jemput kitaorang sume...
terima kasih pak cik yahya....

kami smpai hari dh gelap so, x nmpak la suasana kg mcm mn....
mlm tu bila kami sume dh siap2 bersihkn diri, kami semua dihidangkn dgn rojak mee & keropok ...
fuuhhhh...terangkat abis la.....sedappp...terima kasih cik yah....

eh..eh.eh...ingat kn jamuan dh abis...skali.. cik yah hidangkan kami semua ngan nasi for the second round..
mak aiihhhh....penuh perut kami semua mlm tu....nk tolak..org dh mskkn utk kita...."trpaksa" lh mkn gak..
suka lh kwn cik ah dak nirah tu (coz dia yg beriya2 nk mkn nasi sbenarnya...)huhuhuhu
terima kasih cik yah....

tdo ngan perut penuh...hahahhahaha......

HARI KE -2

pg2 lg kami semua dh bngun coz, sya ckp depan umah dia ada pokok rambutan yg sedang ranum skrg....
apa lagi...serannggggg.......(selepas mndi k)...sarapan kami pg tu adalah rambutan...bayangkn....(cepat bayangkan)   pokok rambutan dia besar yg amat, bleh amik ngan tangan lg....wahhhh...sukenyer....
...


DN.ainna & cik yah....sakan nampak


pandangan bawah rumah cik yah


cik ah & cik yah.......belajar kait rambutan



apalagi..brkilo2 kami abiskn...trutama.dak ainna...mak oii...byk yg amat dia mkn ..btul2 febret nih..

lepas tu kami semua brsiap2 nk pegi bndar segamat....cuci2 mata la kunun2nya.....
msti and asemua trtanya2 knp kami p segamat..padahal segamat tu dlm negeri johor..spatutnya kami pegi la ronda2 kt mn2 bndr kt pahang.



.kalu nk tau segamat adalah satu satu tmpat yg paling dkt ngan area felda kratong selain muadzam syah so,sbb tu pape hal org kt sana akn pegi segamat klau nk cari brg2....
kami semua pegi ngan bas so, bleh la tengok pemandangan sepanjang prjalanan..tambangnya rm6.00 shj...

smpai kt bndar segamat kami semua jln kaki disekitar deretan kedai kt segamat...cuaca panas yg amat...
nk jln punya pasal still tahan....kwn2 sy semua pakat duk borong kain kt jakel...wktu kami pegi jakel adakn jualan murah..apalagi...borong lh....cik ah just cuci mata je...ainna,DN, & nirah borong sakan erk korang...



HARI KE-3

cam biasa pg2 lg kami dh trpacak kt pokok rambutan....kait buah  slagi ada kt atas pokok tu, akan kami pulun sepuas-puasnya....huhuhuhu
kebetulan ari tu ada  kenduri kt kawasan  umah sya..apalagi..cik yah suruh kami semua brsiap2 pegi mkn....fulamak..langkah kanan weiiii.....

dgn muka yg kontrol ayu & sempoi2 bahasa...kami brjln kaki smbil brpayung...ala2 org pemes la plak...
hehehehe....sukanya.....(ishh x baik daaa)

sbenarnya sebelah mlm kami semua ada plan nk dijalankn....jeng3....
operasi seperisekn kwn kami iaitu...FINI...
plan ni kami dh rancang ngan tunang dia IFFIQ....
fini pn tinggal kt pahang gak..dia x tau kami semua dh 2 ari kt umah sya....alang2 dh smpai negeri dia
kami pn plan la sume ni....
mlm tu kami jmpa & bg seperise kt fini.....hahahhaha
tarrraaaaa....kami ada kt pahang.....trkezut x2.....
hek eleh..sempat lg cover..padahal trkezut yg amat tengok kami semua......
mlam tu...dinner kami di cover oleh dak IFFIQ...
terima kasih iffiq utk segala-galanya.....cayalah..lain x blanja lg deh....

HARI KE-4
 pagi2 lg cik yah dh siapkn kami semua sarapan pagi yg enak sangat.....kami sempat lg kait rambutan utk dibawa pulang ke melaka....
brsiap2 nk brtolak ke prhentian bas muadzam syah nk balik melaka....
selamat tinggal pak cik yahya & cik yah...terima kasih utk segala-galanya....
kenangan terindahhh.......





Adakah sifat2 ini masih ada dlm diri kita?


 - Mimpi Rasulullah S.A.W
Daripada Abdul Rahman Bin Samurah ra berkata, "Sesungguhnya aku telah mengalami mimpi-mimpi yang menakjubkan pada malam aku sebelum di Israqkan...

1. Aku telah melihat seorang dari umatku telah didatangi oleh malaikatul maut dengan keadaan yang amat mengerunkan untuk mengambil nyawanya, maka malaikat itu terhalang perbuatannya itu disebabkan oleh KETAATAN DAN KEPATUHANNYA KEPADA KEDUA IBUBAPANYA.

2. Aku melihat seorang dari umatku telah disediakan azab kubur yang amat menyiksakan, maka ia telah diselamatkan oleh berkat WUDUKNYA YANG SEMPURNA.

3. Aku melihat seorang dari umatku sedang dikerumuni oleh syaitan-syaitan dan iblis-iblis lakhnatullah, maka ia diselamatkan dengan berkat ZIKIRNYA YANG TULUS IKHLAS kepada Allah.

4. Aku melihat bagaimana umatku diseret dengan rantai yang diperbuat daripada api neraka jahanam yang dimasukkan dari mulut dan dikeluarkan rantai tersebut ke duburnya oleh malaikut Ahzab, tetapi SOLATNYA YANG KHUSUK DAN TIDAK MENUNJUK-NUNJUK telah melepaskannya dari seksaan itu.

5. Aku melihat umatku ditimpa dahaga yang amat berat, setiap kali dia mendatangi satu telaga dihalang dari meminumnya, ketika itu datanglah pahala PUASANYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT memberi minum hingga ia merasa puas.

6. Aku melihat umatku cuba untuk mendekati kumpulan para nabi yang sedang duduk berkumpulan-kumpulan, setiap kali dia datang dia akan diusir, maka menjelmalah MANDI JUNUB DENGAN RUKUN YANG SEMPURNANYA sambil memimpinnya ke kumpulanku seraya duduk disebelahku.

7
. Aku melihat seorang dari umatku berada di dalam keadaan gelap gelita disekelilingnya, sedangkan dia sendiri didalam keadaan binggung, maka datanglah pahala HAJI DAN UMRAHNYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT lalu mengeluarkannya dari kegelapan kepada tempat yang terang menderang.

8. Aku melihat umatku cuba berbicara dengan golongan orang mukmin tetapi mereka tidakpun membalas bicaranya, maka menjelmalah SIFAT SILATURRAHIMNYA DAN TIDAK SUKA BERMUSUS-MUSUHAN SESAMA UMATKU lalu menyeru kepada mereka agar menyambut bicaranya, lalu berbicara mereka dengannya.

9. Aku melihat umatku sedang menepis-nepis percikan api ke mukannya, maka segeralah menjelma pahala SEDEKAHNYA YANG IKHLAS KEPADA ALLAH SWT lalu menabir muka dan kepalanya dari bahaya api tersebut.

P/S: sama2 lh kta mncari kredhoan ilahi yg hakiki….

bila lh agaknya akn kumilikimu....

niat dihati nk cari buku pasal serikandi islam...tp, lupa la plak what da title...ishhh
miggu lepas still panas lg kt bibir duk sebut title buku tu.....

alkisahnyaa mcm ni....cik ah jln2 kt sebuah kedai buku brhampiran melaka central....and then trjmpa la satu buku ni yg memikat hati cik ah ni......cover dia ada bunga2 & wrna pink klau x silap cik ah ni...apalagi cik ah amik buku tu nk baca la konon2nya kt situ...alaaaaa...siap bungkus ngan plastik la plak...ishhh x leh nk tngok tajuk 
apa yg trkandung & didukung dlm buku tu......x pe lah...baca sinopsis pn jd ler.....ingat kn nk beli ari tu....belek punya belek harga........pling...plinggggg.....RM5+.++.........ARGGHHhhh..duit x cukup...mklum ler student katakn..duit yg ada pn cukup2 mkn je....INGAT CIK AH OIII...nk seribu daya x nak seribu dalih....
yes...tekad kumpul duit....

wait2 r...cukup duit cik ah beli & post kt sini.....

TERIMA KASIH YA ALLAH..


Hari ini adalah PEMBERIAN..manfaatkanlah sebaik2nya... kerana SEMULIA2 hamba adalah yang paling tinggi TAQWANYA.. semalam adalah SEJARAH buat kita....b'ISTIGHFAR lah kita untuknya..... dan b'SYUKUR atas kurniaan hidayah dariNya..... kerana sebaik baik ZIKIR adalah istghfar...dan sebaik baik DOA adalah alhamdulillah.. esok adalah MISTERI.......yang padanya terletak angan angan... dan SEBIJAK2 manusia adalah yang sentiasa mengingati akan kematiannya... dan mempersiapkan diri untuk kehidupan sesudah mati....... dan TERPELIHARALAH sebahagian iman didalam dada anak ADAM bila dalam hatinya MENYINTAI saudara s'islamnya yang lain kerana ALLAH SWT....."

Selagi kita tak lupakan Allah SWT.. insyaallah, Dia takkan lupakan kita. 
peciterku.blogspot.comSemakin kita ditimpa ujian yang kadang-kadang membuatkan kita terduduk kaku,hati merintih hiba, itu tandanya kasih sayang Dia semakin kuat untuk kita. Lagipun Allah SWT telah berfirman bahawa Dia tidak akan membebani hambaNya melainkan apa yang termampu dipikul oleh hambaNya itu. "

Ya Allah, anugerahkanlah kepada kami syurga-Mu dengan rahmat dan kasih sayang-Mu. Jadikanlah kami hamba-Mu yang beriman dan bertaqwa. Kami teringin menemui-Mu di syurga. Ampunkahlah dosa-dosa kami.

DOA ROBHITOH....

 Ia adlh salah 1 drpd doa2 yg elok diamalkan sebagai doa pengikat hati..hati2 yang bersatu dan bertaut hanya kerana Allah. Maksud doa ni adalah :

"Ya Allah,
 sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui bahawa hati-hati ini, 
telah berhimpun di atas dasar kecintaan terhadapmu, 
bertemu di atas ketaatan kepada-Mu, bersatu bagi memikul beban dakwah-Mu, 
hati-hati ini telah mengikat persetiaan untuk menolong meninggikan syariat-Mu. 
Oleh itu, Ya Allah, Engkau perkukuhkan ikatannya dan 
Engkau kekalkan kemesraan hati-hati ini, tunjukilah hati-hati ini akan jalan yang sebenar, 
serta penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu yang tidak kunjung malap. Lapangkanlah hati-hati dengan limpahan keimanan serta keindahan tawakkal kepada-Mu. Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan makrifat (pengenalan yang sebenarnya) tentang-Mu. 
(Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu. Sesungguhnya Engkau sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong. 
Ya Allah 
perkenankanlah doa kami".

Kaifiyatnya..

· Apabila membaca doa ini dan tatkala menyebut (ANNA HAZIHIL QULUB..) maka hendaklah diniatkan hati-hati pemimpin dan seluruh ahli gerakan Islam/sahabat/saudara2 seagama..
Semoga Allah menetapkan hati kita di dalam jalan ini, dan moga Allah juga cepat-cepat mengurniakan "ubat" kepada penyakit yang melanda sekarang ini....
Buat pengetahuan SEMUA doa ni juga boleh diniatkan untuk seseorang (lelaki @ perempuan) yang   kita suka..moga si dia adalah jodoh yg terbaik bg kita..:)

*Doa ni bleh dibaca ketika selepas solat b'sendirian/b'jemaah/sblm@ slps makan @ bila2 ms shj..sgt sesuai utk dihafaz dan diamalkan..doa ni ada dlm al-Mathurat (Doa2 Amalan Rasulullah s.a.w.)



mata oh mata

bnyk citer nk di adaptasikn.....tp, knp mlm ni mataku mnja sngt....mnta didodoikn...
ni yg mmbuatkn hatiku x tahan nk p mlncong di fantasi..(mimpi)

x bleh...x bleh....
mata dh bg isyarat sruh p tdo...so, x bleh la nk karang citer tuk sumer..
k..cik aH TDO DULU....ZZZZZZZZzzzzzzz

kawan saya cakap......saya tanyolah...!!!!



salam kepada my duyuff(tetamu)

saya x tau nk mulakan stori ni mcm mn...ermmm...
actually stori ni dh lama dah....(x lh lama sngat,saje nk share kt korang sume)
saya x fhm betul la  kt MALAYSIA darul kotsil kutdan nih....
nk kata x ada pelajaran, ramai yg dh smpai kt over da sea....but otak still blur2 udang...
sy bukan nk kutuk mana2 orang @ menteri(just nk bagi pendapat k) x berani nk ckp bnyk2 psl politik ni..
nnt masuk ISA free of charge...

k2 dh....kembali ke topik utama kita....
lagu nih...ari tu..waktu duk hangat mngundi kt salh sebuah daerah di negeri yg dikatakan
bersejarah ni..
stori from my pren la.....sblm tarikh mngundi tu, semua student dijemput memeriahkan larian
 jogging brsama menteri..(kunun2 ler)
sy x pegi...so kwn sy ckp..."kami ni dh mcm kena tipu" (memang korang kena tipu pon)
sy tanya kenapa?dia ckp, tujuan "diaorang" jemput student just nk meramaikan "manusia" kt
diaorang punye tmpt...
sy tanya,apa aktiviti kamu smua kt sana? kwn sy ckp,diorang kena dengar ceramah salh sebuah pemegang parti trbesar kt malaysia ni (korang mesti dpt teka kn?)
sy tanya, siapa yg bagi ceramah wktu kamu semua pegi? kwn sy ckp..."ketua menteri"
x puas ati betullh sy ngan ceramah orang tua tu...kwn sy ckp....
sy tanya...knp plak???
kwn sy ckp: ada ke patut dia dok kutuk orang KELANTAN...dengar baik2 deh....KUTUK ORANG KELANTAN.
sy tanya: knp kamu nk marah...kamu bkn orang kelantan..saya ni orang kelantan..(kt luar still cool.dlm ati ...ni dh lebih)
dgn muka yg kunun2 cool,sy tanya orang tua tu dok ckp apo kt orang kelantan???
kwn sy ckp:(ayat dia berbunyi lagu nih....) "JANDA KELANTAN TAK BEST...BARANG DIAORANG TAK BEST" & bla..bla..bla..bla...bla...what da meaning "BARANG"(pandai la pikir)
masyaallah...trkezuyg amat la daku nih....bleh dia ckp lagu tu kt ceramah diaorang..."seorang pemimpin tu"

APA???kau dh pernah rasa ke janda kelantan yg kau p ckp x best tuh....ermmm..skandal erk??ting tong
k..tu satu hal...lagi satu, ada ke patut dia bleh wt kenyataan lagu nih...

"orang kelantan buang bayi kt tepi2 longkang & bla...bla...bla...bla..."( x dpt dinyatakn disini)
lepas tu kn "orang tua" tu bleh ckp lagi..."orang negeri dia buang bayi kt masjid"& bla...bla...bla...

weiii samdol...kow ni ada otak ke x dek.....org x belajar tinggi2 pn bleh pikir la.....x kira la buang bayi kt longkang ke...masjid ke....BUANG BAYI!!!! DIKIRA BERDOSA BESAR TAU....
PE KOW X PIKIR..SBLM "MANUSIA" NI BUANG BAYI...APA YG DIAORANG BUAT??
OF COURSE...ZINA RIGHT....
kow pikir sape2 yg brzina and then diaorang buang bayi kt masjid ALLAH ampUnkn dosa mereka...
and yg buang bayi kt longkang tu dianggap paling jahat???

mcm ni ke seorang pemimpin nk memimpin rakyat mereka ke jln yg diredhoi ALLAH....
keadaan ni diibaratkn seperti "MENGHALALKN" rakyatnya melakukan zina & bila korang dh trmengandung...buang anak kt masjid tau...masyaallah...

lepas dengar semua ckp kwn sy tuh.....ati betul2 HANGAT dah....
sy x kata orang kelantan ni baik,alim,x pernah wt dosa & bagus2...
selagi kita ni brgelar hamba ALLAH..kita ni still sama...apa yg membezakn kita adalah amalan kita nnt yg mana akn dihitung diakhirat nnt...


p/s: kita semua ada OTAK & YG PALING ISTIMEWANYA ALLAH KURNIAKN KITA AKAL
JD...gunalah AKAL yg dianugerah secara percuma itu di jalan yg benar....ingat nikmat dunia ni...hanya sementara.....jgn duk megah sangat ngan pangkat & harta yg kamu ada....x leh wt masuk kubur pun...




peciterku.blogspot.com







ambil perhatian semua..


Dosa Berkuku Panjang
                    Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,  dosanya  sama seperti memelihara  sekandang  babi, jika kesemua jejari kita menyimpan kuku  yang  panjang....   bayangkanlah  dosa  yang  telah  kita tanggung  untuk kesemua babi-babi tersebut.... potonglah kuku anda . Jangan simpan kuku panjang walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun  kerana ia tidak membayangka kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak,   Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh  atau  pun  degil dan suka melepak  sebab diberi makan bahan kotor  yang berada  di  kuku  jari  emaknya  semasa  menyediakan  makanan  seperti  memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong,  dll.   Apa  ilmu  pun  yang  di ajar pun tak akan boleh  diterima masuk ke dalam kepala. Percayalah.

                    Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bangkrap dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang.
 Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan hendak anak yang pandai  dan mendengar kata  pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

                    And additional info, kuku panjang mempunyai sejenis  kuman  seperti  yang  terdapat  dalam  najis manusia, iaitu  E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun  kita mencuci  tangan  dengan  sabun.   Oleh itu,  sentiasa  berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri
.
P/S: PSTIKN KUKU SNTIASA PENDEK & BERSIH MULAI SEKARANG….(TRUTAMA UMAT ISLAM)

p/s: huh..x sangka selama nih..ramai umat islam bela **** dlm diam...ish2
nauzubillah hi min zalik..

ada jodoh juga akhirnya..

dah lama saya pendam tentang hal...nk buat ke x nak ni eh?pikir punya pikir still x dapat jawapan yang pasti lg.
kalau saya luahkan...ada ke orang yang terima nnt?ermm....pikir lg..adoii.
asyik2 duk usha yg org punyer je...jd secret admire lg 2....spy dlm senyap(ala2 spy girl gitu)


kawan-kawan saya ada cakap...'jgn dok usha yg orang je...buat la sendiri kalu dh brminat sangat....
cuba p lamar lah....'
ishhh... ingatkn senang ke nk lamar cam 2 je..kena ada peraturannya juga tau..
tengok la nnt...klau hati dah trbuka.....
dh lebih setahun dh ni..x abis pikir lg ke cik ah oiii....(hatiku brmonolog)
akhirnya, hasrat tu ku pendam seribu bahasa(cewah..ayat..sasterawan negara ooo)


otak dh serabai duk pikir apa nama 'ia' erk?
nk stori apa erk?
kalu org kutuk camner erk?
sudi ke org datang ke 'rumahku' erk?
dan bnyak lg 'erk' yg trkluar dari kerongkongku ini.


kata hati memujuk(cuba dulu..kalu x cuba kamu x tau keberkesananya)


akhirnya..setelah masa pikir dh tamat(stahun lebih dah)....
dengan ini saya mengumumkan bahawa saya sudah rela 'berpunya'...
YA ALLAH...berkati la diriku ini.....semoga apa yg kulakukan ini dapat mnfaat utk diriku dan semua disekilingku..aamiiin


kamu semua nk tau apa yang trjadi?jeng3.....jeng..jeng..jeng...jeng..jeng...jeng..jeng....
;;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
;
dengan hati yg trbuka saya pn melamar la 'ia'...
akhirnya mnjd milik sah sy.....huhuhu..x sangka,brjaya juga...(buat sndiri tanpa bantuan sape2 pn)
































OH...MY BLOGKU..peciterku.blogspot.com


hau..hua...hua...amacam...ada jodoh x saya ngan MY BLOG....
doakn kami sukses erk...huhuhu








stori da mori part 5

12-2-11-sabtu

1 hari yg panjang utk student cam geng sy yg x suka brsosial ni(coz x da kereta,
kalau 
ada knderaan dh lama dahh..huhuuhu) but serius...alhamdullillah sy dpt 
kwn2 yg bkn kaki keluar mlm
.clubbing,
brpakaian x senonoh & seantero dgnnya. Kami hanya keluar tuk p byr bil & 
mmbeli barang2 keperluan shj..
.thats all...
even ada orang kata, student yg duk luar coz diorang nk bebas...sy BANTAH 360%....
BKNNYA SY NK PUJI DIRI SNDIRI SERTA KWN2 SY....tp, 
persepsi orang luar 2 kadang2 mmbuatkn kita x senang duduk.....
(biar kita & ALLAH sahaja yg tau kebenaranya..

Meh..sy nk kongsi skit ttg apa yg baiknya hasil kita duk umah sewa semasa belajar
1-    Off course kita dpt brdikari(p byr bil,uruskn umah,masak sndiri& lain2 yg 
sewaktu dgnnya)
2-    Kita dpt tau betapa susahnya nk uruskan umah tangga nih..(bkn tuk yg dh kahwin je)
3-    Lebih hargai kegunaan elektrik & air(takut bil melambung naik)
4-    Lebih peka dgn persekitaran kita.
5-    Brsyukur dgn apa yg ada,mkn kongsi,minum kongsi,bilik kongsi(memang ada orang kata,
duk
 hostel pn kongsi bilik gak)ye..betul..tp,ia x sama ngan duduk di dlm 1 rumah 
brbanding tinggal dlm 1 bilik
6-    Kita akan lebih hargai pngorbanan ibu bapa kita,betapa susahnya mereka
 mnguruskan hal2 dirumah.
7-    Dpt brkongsi masalah dgn kwn2 yg semuanya...sekepala ngan kita...
apa yg x betul kita tegur 
satu sama lain.
8-    Dpt belajar brjimat....x perlu beli makanan kt cafe hari2...(masak sndiri lg best)

     duk luar @ duk hostel still sama slagi kita tahu jaga maruah diri....so..pandai2 la deh


stori da mori part 4

cayalah geng..lap u all
11-2-11-JUMAAT

Jeng2......masa2 yg ditunggu2 sudah tiba....ari tuk semua pnghuni 22 C bersihkn rumah
Ari ni kami wt kijo brdasarkn undian...nk tau apa kategori2 tugas yg telah tercalon
.
.
.
.
.
.
.

.
1-    Bersihkn bahagian dapur(trmasuk ngan peti ais sekali)
2-    Bersihkan ruang tamu,trmasuk ngan laman umah(trmasuk cuci sarung kusyen)
3-    Mop seluruh rumah(tingkat atas & bawah)
4-    Bersihkn bilik air(tingkat atas & bawah)



Tiba masa utk mngundi.......
Dgn hati yg brdebar, brpeluh di dahi,tngan yg gementar(pndai la hang,mcm ler krja 2 susah sngt)
 kami sume pn dpt la anugerah masing2.....diantara pemenang2nya adalah

SAYA & AINNA mmenangi anugerah NO 2
SYA & FINI mmenangi anugerah NO 1
DN mmenangi anugerah NO 4
            &
NIRAH mmenangi anugerah NO 3

Begitulh kesudahan ANUGERAH UNTUK WARGA 22 C

Para pemenang nmpaknya amat brpuas hati ngan anugerah masing2....hahahaha

Pling...pling...pling.....uishhh...brsinar banar umah sewa kami....thanks a lot my fwen...


Wait 4 2 weeks ago....kita buat lg erk anugerah ni geng....