tetamu terhormat singgah

mata berhijab nafsu

Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh............ Salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT , semoga kita senantiasa dalam redha ilahi dunia wal akhirah...









A: ni aku ada seorang calon yang sesuai untuk di jadikan isteri, mungkin tidak cantik, tetapi ilmu Agamanya...pergghhh mantobbb...

B: erkk? muka macam ni hang pilih kat aku? kenapa aku ni tak cukup handsome ka? p la cari muka yang macam siti nurhaliza ka..misha omar ka...layak la sikit dengan aku...hishh tamo aku...


A: Halo bro ayat tak boleh cantik sikit ka? kalau tak sudi jangan menghina...apahak hang nak hina ciptaan Allah...muka yang handsome tu kalau Allah nak tarik balik...sekelip mata ja orang mai simbah asid dan hang akan jadi hodoh selamanya...nak?

B: hoihh x tak maw la...


A: cakap biar berlapik sikit...elok sangatla kalau hang takmau kat dia...sebab orang yang beragama macam dia tu tak layak dengan lelaki yang bankrup akhlak macam hang ni...harap ja ada rupa..tapi akhlak ? lagi terok dari beruk...dah la aku balik dulu...

bip2: orang yang cantik/ handsome akan nampak hina bila takda ilmu Agama...Kahwin atas kerana nafsu tidak akan kekal lama...percayalah


Daripada Abdullah Ibnu Amr r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, ''Janganlah kamu menikahi seorang wanita kerana kecantikannya, kerana mungkin kecantikan itu merosakkannya. Janganlah kamu menikahi seorang wanita kerana hartanya kerana mungkin harta itu membuatkanya melampaui batas. Akan tetapi nikahilah wanita ini kerana Agamanya, seorang budak wanita yang sumbing lagi hitam tetapi beragama adalah lebih utama''
(Riwayat Ibnu Majah)

Wallahu'alam


Hasil copy paste utk manfaat bersama..

N_Fatihah AbduLLah Yusri
 terbang mncari ILMU dunia & akhirat...

lihat secara 360 darjah

Assalamualikumwarahmatullahhiwabarakatuh......... Salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT semoga kita senantiasa dlm redha ilahi dunia wal akhirat............





p/s: baca kisah ni smbil pasang nasyid yg mnginsafkn.....(^,^)Y












Alkisah seorang pakcik tua dengan anaknya 25 tahun

Seorang pakcik tua sedang duduk bersama anaknya yang berumur 25 tahun di atas keretapi.

Ini bukan kali pertama mereka menduduki keretapi.


Keretapi bakal bergerak, semua penumpang mengambil tempat masing-masing.

Semasa keretapi itu mula bergerak, anak pakcik tersebut berasa tersungguh riang dan penuh perasaan ingin tahu melihat keluar tingkap…

Beliau meletakkan tangannya di luar tingkap untuk merasai udara melepasi tangannya. Anak berusia 25 tahun itu menoleh ke arah ayahnya – “Abon, Abon – lihat semua pokok bergerak ke belakang.”

Abonnya tersenyum, “Ya, anakku sayang, memang begitu. Menakjubkan kan?”

“YA ayah,” jerit anaknya dengan riang.

Duduk tepi anak-ayah ini adalah sepasang suami isteri berumur hampir 40an. Mereka mendengar segala perbualan antara anak-ayah ini. Mereka terasa pelik mengapa anak pakcik yang sudah besar ini berkelakuan seperti seorang kanak-kanak.

“Peliklah anak pakcik ini…” bisik mereka.

Kemudian, anak pakcik itu menjerit lagi, “ABON, ABON, hujan hujan. Air sedang menyentuh tangan saya… Abon tengok.”

Pakcik menjawab, “Ya memang begitu anakku” sambil tersenyum gembira.

Pasangan suami isteri itu tidak dapat bertahan lagi dengan gangguan suara kerana perangai anak pakcik tersebut yang dianggap mereka kurang siuman lalu memberikan cadangan….

“Pakcik, mengapa tak bawa anak ke hospital … untuk terima rawatan…”

Pakcik tua itu menoleh dan menjawab…

“Sudah. Kami dari hospital ini nak balik kampung… Maknya sedang menunggu kegembiraan kepulangan kami… Anak saya baru dapat melihat buat kali pertamanya hari ini dalam hidup dia dan dia bakal dapat melihat wajah maknya buat pertama kalinya….”
Pasangan suami isteri itu tersengam diam malu seribu bahasa….

Adakah perkara ini pernah terjadi kepada anda? Sudah tentu pernah.
Pernah tak terfikir mengapa Allah membuat dua mata di depan, dan bukan satu di depan dan satu di belakang?

Hikmahnya ialah apa yang dipandang mata manusia hanyalah sebahagian sahaja – tidak 360 darjah – Oleh itu, janganlah mengganggap apa yang dilihat di depan mata ialah segalanya. Ia hanya sebahagian sahaja.

Sebahagian lagi perlu dilihat dengan mata hati. Bukan hati yang bersangka buruk tapi hati yang bersedia bersangka baik kepada apa yang dilihat.

Jangan anggap sendiri tahu segalanya walaupun perkara itu di depan mata kerana mata hanya mampu melihat apa yang minda nak lihat. Minda sangka buruk, maka mata yang memandang akan fokus kepada perkara buruk dan begitu juga sebaliknya.

Ingat sesuatu situasi ataupun pandangan mata adalah neutral. Minda yang menafsirnya baik dan buruk. Yang kita dapat lihat tidak semestinya betul, yang kita tak dapat lihat tak semestinya silap.

Senyum.





Hasil copy paste utk manfaat bersama.........

N_Fatihah AbduLLah Yusri
anak jati BUMI SERAMBI MEKAH...

niqabis harus kuat..

Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh....Salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT.. Semoga kita semua senantiasa berada dalam redha ilahi DUNIA DAN AKHIRAT....




Allhamdulillah........ syukur diberi nikmat iman, nikmat sihat,n segala2 nikmat yg x trhitung kurniaan ilahi....


coretan kali ni cik ah nk coret mngenai purdah/niqab......

kenapa??

sbb yg trtutup itu luar biasa indah....

bg cik ah mereka yg pakai purdah seorang yg sgt kuat dgn mehnah ujian di sekeliling......

bila dh pakai purdah/niqab ni iman haruslah kuat bkn?

mcm2 org akan kata pasal kita.... klau buat skit, huh kalah melodi gosipnya.....

cik ah bkn niqabis......... (insyaallah..tngah mncuba mncari kekuatan)

(cara citer mcm dia yg pakai purdah.....)

cik ah bkn nk puji yg memakai niqab ni baik sgt2....... ttp, sekurang2 mereka mncuba mncari redha ALLAH melalui pemakaian mereka....

mereka nk bentengkn diri mereka supaya tdk mudah goyah dgn asakan duniawi yg semakin runcing..

ada dikalangan mereka dipanggil "NINJA" .... ttp itu semua tdk mnggoyahkan api kemarahan mereka kerna "NINJA" itu pahlawan bkn?? ( org jepun punya)

NIQABIS = pahlawan ALLAH SWT yg ingin menegakkan syariat islam supaya utuh dan tidak senteng....

cik ah faham bla ada yg kata ...

"alaaaa.... pakai purdah x semestinya baik,alim... aku tengok ramai yg pakai purdah yg dok tayang muka kt fb,dok gelak2 besar kt awam... apa kes tu...."


dh nama kita manusiakn... konpem2 la ada cacat celanya..........kdg2 tanpa kita sedar perlakuan kita 2 mndatangkn amarah org...

bila niqabis buat, nmpak je salahnya, klau masuk akhbar konpem dh brmuka2 surat.......

knp x perbetulkan akhlak remaja yg berpelesaran kt mn2 je di malaysia....

jawapan pemes" ckp pn x guna dgn bdk2 mcm ni" biaq p la kt depa...

hamboi...hamboi.... biaq p kt depa..........

depa 2 sapa... anak bangsa kita, anak melayu...ISLAM plak tu.......... klau kita x tegur mereka skrg, masa bla yg paling sesuai nk tegur????

tegur plak kna ada caranya........ jgn p sembuq teruihh.......... mmg depa x leh terima la..........


cik ah ramai kawan yg nk berubah tp, bla ditanya knp x berubah dr skrg.......

(cik ah pn bknnya baik sgt tp, nk sgt2 kita sama2 cari redha ALLAH SWT)

jawapan pemes lg.......

faktor sekeliling..

~kwn2...
~keluarga yg x faham bahasa...
~hiburan kt malaysia trlampau over, slalu terikut....
~x leh tahan tengok mcm2 fesyen aksesori dr kepala smpai la ke buku lali..osem katanya..........
~malu........nnt apa org kata....
( ok ni kna bantu btul2, x perlu malu kt manusia dik... ALLAH SWT yg paling berhak kita malu..)

byk lg alasan hok depa bagi....

oppss...trlebih sudahhhh.......lari topik asal....


OK2.......... KITA CONTINUED..,....


1st time AKU MENGENAKAN NIQAB-------> entry seterusnya........>



Hasil Nukilan

N_Fatihah AbduLLah Yusri

anak klate mncari ilmu dibumi melaka...




BILA PINTU HATI N MATA TERHIJAB

Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh.....Salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT, semoga kita senantiasa dalam keredhaan ilahi dunia dan akhirat...






Hari isnin 8/10/10 cik ah kehilangan segugus kunci rumah sewa... YA ALLAH, tuhan je tahu apa perasaan cik ah wktu 2...

x pe.. xpe... ckp kt hati jgn emotional, cari dlu mgkin mata 2 yg teralih pandang...

ok cik ah sabar........

bayangkn kunci 2 punya la byk dr pgr depan rmh hinggalah pntu bilik sndiri.... cari punya cari mmg x jmpa, cik ah kemas bilik cari dlm beg n kotak yg ada dlm bilik....

SAH.. hilang...

hah sudahh....

mmg dh cuak, sbb klau nk g mn2 cik akan kuncikn pntu bilik,klau kunci bilik x ada mknanya cik ah x bleh kunci mn2 pintu yg ada kt rumah....

tanya kt kawan2 kut2 ada sape2 nmpak kunci cik ah,mmg x ada yg nmpak... kwn2 sruh cik ah ingatkn balik last cik ah guna kunci rumah.2... serius, mmg cik ah btul2 x ingat....

YA ALLAH, bukaknlah pntu hati n mataku agar aku jmpa balik kunci rmh... aku x nk kunci 2 dijumpai oleh org yg x brtanggungjwb , aku sayangkn kwn2 aku, aku x nk kwn aku jd mgsa org jahat disbbkan aku...ALLAHHU ALLAH...

YA ALLAH,ampuni aku andai aku ada buat salah,kembalikn ingatanku......

tangan duk mncari, mulut x henti2 mnyebut nama ilahi.... btul2 x keruan dibuatnya....

bila dh penat sgt, satu bilik geledah, cik ah trduduk smbil pikir balik,kt mn aku letak kunci 2, knp aku x ingt apa2 ni..... YA ALLAH, knp kau tutup fikiran dr ingat semula apa yg brlaku sblm hilang kunci 2...

aku btul2 xingat ni...


beg dan kotak yg sama cik geledah lg,ye la takut mata cik ah ni yg trpusing x nmpak...(kdg2 bnda 2 ada mata kita je,kita ni yg x perasan..)


bila dh pikir2 still jgak x dpt, cik ah baru tringat yg cik ah ada hutang yg blom settle so, cik ah settlekn hutang dgn kwn cik ah hok comeii CIK AINNA .....cik ah g jmpa kwn2  yg lain,tnya mereka klau3 cik ah ada hutang apa2 yg blom disettlekn kt mereka, sbb 2 ALLAH tutup pntu hati n mata cik ah ni x bg nmpak....

bla semua dh settle, cik ah masuk bilik lagi n cari lg kt tmpat yg sama berulang kali....

YA ALLAH.. x ada ni... mcm mn nk tinggalkn bilik, mcm mn nk kunci pntu rmh... .. pape pn terima kasih kt kwn cik ah CIK ANASH sbb bg pnjamkn kuncinya. tp, kesian la kt dia,kjap2, nk pnjam..kjap2 nk pnjam... w'pun dia x marah tp, kita yg rasa brsalah....

so, mnyerah 100% kpd ALLAH SWT supaya jgn ada hijab doaku utk smpai kpdNYA.....

ALLAHHU ALLAH...... 


BIIZNILLAH... tngan cik ah trgerak nk ambil beg yg cik ah simpan brg2 keperluan wanita....  buka je beg 2 terus nmpak segugus kunci... ALLAH je yg tahu betapa trkejutnya hati ni...serius, beg 2 la cik ah paling kerap buka sbb nk AMBIK minyak, bedak n lain2 brg... sblm ni mmg cik ah x nmpak sbb beg 2 bknnya byk zip pn... SERIUSS..


MY kunci------------
p/s: lain kali jgn buat mcm ni lg ye....


dlm beg ni la My kunci main sorok2..


x semena-mena air mata mngalir,terus sujud syukur..........

syukur sbb ALLAH SWT sayang lg kt diri ni,baru bbrp hari ditutup pntu hati dh x tentu hala, klau ditutupnya smpai mati...NAUZUBILLAHHI MIN ZALIQ....


p/s: peringatan buat diri n kawan2..... 

aku hambaMU yg sgt lemah  YA RABB... mgharapkn redhaMU disetiap denyutan nadiku...





Hasil Nukilan

N_Fatihah AbduLLah Yusri

anak klate,mencari ilmu dibumi melaka...

MISTERI

Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh.........salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT, semoga kita semua senantiasa dalam keredhaan ilahi.........



 setiap hari merupakan hari yang penuh misteri bagi kita kan???? kenapa ia misteri.... ada  kita tahu apa yg akan berlaku esoknya...??? mmg kita kita planning, tp x semestinya apa yg kita plan 2 mnjadi....betul tak...betul tak......

misteri..misteri...........mmg misteri........

kerana hidup kita kita misteri lah yg mnjadikan ia istimewa, mmbuatkn kita lebih brsedia dlm apa jua keadaan atau perkara......

begitu juga dgn JODOH,AJAL,KEJAYAAN,KEGAGALAN,KAYA,MISKIN n sebagainya ini juga merupakan perkara misteri yg ALLAH SWT telah tetapkn utk kita.........


mesti anda semua trtanya2...apasal dgn cik ah ni..tiba2 bermisteri la pula.............

ini bukan MISTERI NUSANTARA.....

ini MISTERI DUNIA UKHRAWI..........







HASIL NUKILAN 

N.Fatihah Abdullah Yusri
teratak sewa MELAKA





tegur lah aku andai aku jauh....

Assalamualaikumwaramatullahhiwabarakatuh.......Salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT......
Semoga kita semua senantiasa dlm redha ilahi dunia wal akhirat.....










Alhamdulillah masih diberi kekuatan oleh ALLAH SWT utk terus brbakti pada ketentuannya.....

Iman sedikit goyah hari ini disbbkan perkara2 yg x patut cik ah ambil part sgt dlm minds ni.....
disbbkn status yg diluah pd mlm hari mnyebabkn diri ditegur..(^;-^;)...

Demi ALLAH sblm status itu ditulis cik ah x de gaduh2 @ masam muka ngan sape2 pn..... (biasa la hidup,kita x nmpak kesalahan sndiri kn)

Cik ah ditegur supaya tdk menulis status mcm tu lg.....bla ditanya knp??? dijwbnya mgkin ada org akan terasa....(blurrrr skejap)

kenapa nk terasa kalau x de kena mengena ngan diri right????

Cik ah mentionedkn "ada orang" what u mean with ada org akn terasa???  bla ditanya sape??

dijawabnya...mgkin ada org lain kt luar sana yg terasa kita x tau kn...

wait the minutes......


cik ah terus buka semula fb n tengok apa yg cik ah post smlm dpn org yg menegur...... pastu cik ah suruh dia baca kuat2 dpm cik ah ayat tang mn yg dia rasa akn ada org terasa hati......konon2nya....


serius, wktu tu mmg hati sedikit memuncak......please my hati..sabar2..... ( keadaan ni akan menyebbkn syaitan brsorak riang utk panaskn lg hati org yg dlm keadaan marah)


cik ah malas nk brdebat pjg, its not the big problem.....just waste my times..... so, cik ah terus mnta maaf kt dia n ckp  TERIMA KASIH DIATAS TEGURAN.........

cik ah x salahkn dia.... kdg2 kita kena terima teguran utk kebaikkan.... tp, klau teguran yg diberi bkn points utama....sentap la jgak kn....

utk redakan hati takut ammarah menguasai minda...terus ambil smbahyang n solat sunat taubat,mOHON ampun dr ALLAH SWT ye lah hidup ni x semua org sukakn kita....... maafkn diri ini seandainya ada yg terasa...DEMI ALLAH , x ada niat utk buruk2kn sape2......... kita nk menuju JANNAH yg sama kn...so,sy sayang kawan2 sy till JANNAH..........



P/S: fikiran still blurrr............... sape yg terasa??? org lain @ dia sndiri??????? ("^,^")

MUHASABAH DIRI LEBIH BAIK DARI MEMBERI MUSIBAH PADA DIRI...

N_FATIHAH ABDULLAH YUSRI
BUMI MELAKA BERSEJARAH






IMAN....please istiqamah

Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh....salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT...semoga kita semua senantiasa dlm redha ilahi dunia wal akhirat.....


Apa khabar iman hari ini...ada baik ka??

"i ask myself "..
because my iman turun naik...turun naik.........istiqamah.....ermmm sekejap je....
apa ni.......mna janji2 aq dlu....

YA ALLAH..
tuhan yg maha mndengar ...
bantulah aq dimnggapai redhamu...
wahai tuhan yg mmbolak balikkn hati...
jgnlah engkau bolak balikn hatiku,
setelah engkau berikn petunjuk kpdku...
biarlah cahaya yg engkau berikn kpdku ini mnjadi penyuluh kpd insan2 yg aq sayang..

YA ALLAH...
aq tak kuat ni..
aq takut sgt kalu aq lalai dgn kemanisan dunia sementara....

YA ALLAH...
aq tahu engkau sayangkn aq kn....
sbb tu engkau dtgkn UJIAN utk uji aq kn??
engkau nk tngok yg aq ni kuat ke tdk....sabar ke tdk......utuh ke tdk jiwa aq nk hadapi ujian ni...

i told myself........

aq kuat....aq tabah.......sbb ALLAH sntiasa brsama2 aq....
aq ada keluarga yg hebat.......aq ada sahabat2 yg hebat..........aq ada pemimpin yg hebat yg aq bleh jdkn ikutan.........

iman...iman.....iman.....istiqamah pleaseee..........
kita LAWAN nafsu syaitan sama2 ye............
bntu aq mnjd seorang muslimah sejati.....






Hasil Nukilan
N_Fatihah AbduLLah Yusri
teratak sewaku...Melaka......