tetamu terhormat singgah

SALAM IMTIHAN...

Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh......salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT..semoga kita semua senantiasa dalam redha ilahi dunia wal akhirat  








Bittaufiq wannajah fil imtihan....man jadda wa jada wa man zaro ahasoda...



perasaan tengah brkecamuk sekarang....
mnta2 dpt cover carrymark yg rendah.....




p/s: backpain disoder rite now, ......klau bleh nk jwb exam smbil meniarap je rasa...huhuhu
      kesian tngok kt kawan2 yg batuk & selsema yg x brkesudahan lg....kuatkn semangat ye    
      semua....ALLAH SWT sentiasa brsama2 kita....
      YA ALLAH...kuatkan semangat kami.....jadikan penyakit yg ada pada kami sebagai 

      pemangkin utk kami terus berjuang mncapai redhaMU.....









hasil nukilan
N_Fatihah AbduLLah Yusri...
teratak sewaku...melaka
www.cik ah baiti jannati.com



ujian datang tanpa memberi salam...

Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh......salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT..semoga kita semua senantiasa dalam redha ilahi dunia wal akhirat  









Alhamdulillah ...maha suci ALLAH yang mghidupkan dan yg mematikan.....

kita merancang....tetapi rancangan ALLAH SWT adalah trbaik...

ditakdirkan ALLAH SWT usai solat subuh,belum sempat meluahkan perasaan kpd ALLAH SWT,kalam ALLAH tdk dijengah dgn rambut yg masih basah.... badan cik ah dr pinggang ke bawah sakit yg amat....mmg dh x boleh brgerak....sakit dlm perut ibarat ada org tngah merobek2 usus utk dikeluarkan...pinggang dan punggung kejang,x boleh nk rapatkan dilantai...trpaksa duduk dlm keadaan merangkak....Ya allah..sakitnya hanya engkau yg MAHA MENGETAHUI...


kalau ikutkan perancangan...sepatutnya usai subuh bnyk kerja yg cik ah nk buat...

~basuh baju
~jemur kain
~kemaskan almari baju
~study 4 the final exam

kita merancang..tuhan yg menentukan....



dalam keadaan bilik yg berlatarkan cahaya lampu balkoni yg samar2....cik ah trpaksa tahan sakit...mulut dh tak mampu utk mngungkapkan kalimah..ALLAH...ALLAH..ALLAH...disebabkn air liur meleleh keluar kerna sakit yg melampau....hanya ungkapkan dlm hati....


nak panggil kawan2...hanya mata yg mmpu memandang mereka...mulut tak trucap...tangan tak terangkat....

sabar fatihah...sabar....ALLAH ada ngan kau.....ingatkn ALLAH bnyk2.....(monolog dlm hati)

merangkak naik atas katil.....badan dh tak boleh ditegakkn disbbkn bahagian pinggang sakit sngt2...

terpaksa baring atas katil dlm keadaan mengiring dan merengkokkn badan...badan dh mula menggigil kesejukkan....


adakah pagi ini adalah hari trakhirku YA ALLAH...
aku belum minta maaf lg kt ABAH & MA....adik2...kawan2.....

ampunkn aku Ya Allah...ampunkan aku....





terasa lambat sngt suria pagi dtg mnjengah alam semesta hari ni....

disbbkn sakit yg tak boleh ditahan lagi....ambil balm panas yg mmg sentiasa cik ah letakkn tepi katil utk tujuan kecemasan...sapu balm kt semua bahagian yg sakit....alhamdulillah...selepas 1 jam lebih brlalu..sakit dh semakin kurang.....

lepas tu cik ah dh tak ingat apa2...sedar2 dh pkul 9 a.m

(klau boleh elakkan tdo slps subuh k...kes emergency x pe)

bangun je terus brdiri.....ALHAMDULILLAH....syukur nikmatMU ya RABB....
dh boleh brdiri dgn baik....sakit still ada...tp..alah bisa tegal biasa" (^.^)


apa yg cik ah coretkan disini bukan lah utk meminta simpati...tetapi dikongsikan brsama kpd sahabat realiti @  alam maya yg mngenali cik ah...

apa yg cik ah dapat pelajari adalah rasa syukur akan nikmat yg ALLAH SWT limpahkan kpd kita semua...
seperti

IMAN


AKAL


AKHLAK


TUBUH BADAN YG SIHAT


KELUARGA YG BAHAGIA


KAWAN2 SEKELILING YG BAIK.

banyak lg la nikmat yg ALLAH SWT berikan...mmg tak trhitung....
sampai masa nnti ALLAH SWT akan mengambil kembali apa yg dipinjamkanNYA kpd kita..

apa yg paling penting adalah...SOLAT SUBUH DIAWAL WAKTU (bkn subuh je..semua solat 5 waktu harus tepat)

segala penyakit yg datang tanpa isyarat....

kalau la sakit yg cik ah alami datang sebelum cik ah menunaikan kewajipan trhadap ALLAH SWT...
kemungkinan besar hari ni merupakan hari terakhir cik ah kt dunia fana ni.....mcm mn cik ah nk jawab bila disoal??

sakit sebenarnya adalah salah satu point utk kita dekatkn diri dgn MAHA PENCIPTA...

 waktu sihat KAU lalai kan nikmat ALLAH SWT berikan...
bila dh sakit baru nk dekatkan diri dgn ALLAH SWT..
peringatan buat diriku)


ALLAH adalah tuhan yg MAHA MENDENGAR...tak kira la masalah apa yg kita alami...luahkan...menanngis la ketika meluahkan seandainya itu dapat tenangkn hati kita....
apa yg paling penting...segala rahsia kita tidak akan bocor didunia..ttp,akan bocor diakhirat...
hati kita juga akan berasa lebih tenang hendaknya....




p/s: ingin teruskan sambung kerja2 yg trbengkalai,selagi ALLAH SWT berikan kekuatan,kesihatan,hari yg indah...jgn malas k...mudah-mudahan dpt abiskan..





hasil nukilan
N_Fatihah AbduLLah Yusri...
teratak sewaku...melaka
www.cik ah baiti jannati.com







1000 - jiwa - 1 hati...moh ler kiter



Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh......salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT..semoga kita semua senantiasa dalam redha ilahi dunia wal akhirat 








http://www.raudhatussakinah.com/himpunan-1000-jiwa-1-hati/senarai-peserta/





p/s: teringin sngt nk pegi..but, exam dh dekat...

pegi....x.......pegi.....x.......pegi......x







N_Fatihah AbduLLah Yusri...
teratak sewaku...melaka
www.cik ah baiti jannati.com
















sana helwa ya gamel....

Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh......salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT..semoga kita semua senantiasa dalam redha ilahi dunia wal akhirat









         Allah selamatkan kamu....Allah selamatkan kamu....                                        


Alhamdulillah.......dua orang adik cik ah sambut hari lahir dibulan disember ni...
Mohammad Al-Hanif yg ke -15 & Mohammad Al-Hakqi 1 thn...


awak semua dh besar sudahh......


terutamanya adik bongsu cik ah..dh setahun rupanya....
hope "tek" (gelaran utk adik) ingat kt kakak ni deh...




'hanya doa mampu kakak titipkan utk awk2 semua semoga mnjadi anak soleh...mmbesar dgn baik, dirahmati ALLAH SWT dunia wal akhirat..."




My Ma ckp yg My "Tek" dh pndai jln....ckp pn dh boleh skit2...
masyaallah....cepatnya masa brlalu....
terasa yg cik ah ni trlampau lama x balik kampung....


td sempat call... dgr suara "tek"...alahai...comel sngt2 suaranya....


x sabar nk balik kg ni.....(^,^)




p/s: My Ma  ckp x nk buat dulu majlis kesyukuran utk adik2 cik ah...sbb, nk tunggu kakak balik.....nnt kita buat majlis kesyukuran ni utk Abah , Ma ,kakak & adik2 skali eak.....
tiba2...M0OD =....(*:*:) laju mengalir seiring hujan yg membasahi bumi mlm ni...







"insyaallah...kakak pasti balik...."






hasil nukilan..
N_Fatihah AbduLLah Yusri...
teratak sewaku...melaka
www.cik ah baiti jannati.com



mujahidku menuju dewasa...



Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh......salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT..semoga kita semua senantiasa dalam redha ilahi dunia wal akhirat



salam jumaat salam barakah semua.....

entry cik ah utk hari ni khas buat adik2ku  Muhammad Al-Hadie & Muhammad Al-Hazim yg tlah selamat brkhatan atau nama lainnya..bersunat...ataupn jawi....(bg negeri kelantan)

Alhamdulillah....semuanya selesai dalam keadaan baik dan selamat...
sebenarnya majlis ni dh 2 mggu brlalu.....
sedikit trkilan sbb waktu adik2 cik ah khatan ,kakak kesayangan mereka ni tiada disisi utk sokongan moral...

gambar trpaksa di edit..krn masalah yg x dpt dielakkan,,,

dah besar sudah adik2 kakak ni...

nnt awak2 semua dh x bleh:

~. tinggal solat...

~. tinggal puasa  bulan ramadhan(mmg awk2 semua x prnah tinggal puasa kecuali sakit emergency...

~. malas2 pegi mengaji A-Quran....(kesian skit kt abah yg bayarkn yuran awk2 semua tiap2 bulan)

~. malas kemas bilik....(nak tunggu kakak sound baru nk kemas..)

~. tido ngan kakak lagi...(bila awak semua brgaduh 1 sama lain..bilik kakak juga la jd port utk mnumpang kasih)

~ . x bleh mndi telanjang dah..(konpem awak2 semua dh malu ngan kakak)

dan banyak lg yg kakak nk ckp kt awk2 semua... personal k..

kakak bkn nk kongkong awk2 semua..ttp apa yg telah kakak coretkn sblm ni kt sni...para mujahidku


pape pun kakak ucapkan semoga mmbesar dgn baik dan jd anak yg brguna kpd abah & ma / agama / bangsa  dan tanah air...

P/S: x sbr nk dgr citer awk2 sumer...



Hukum Berkhatan :

Berkhatan adalah wajib bagi lelaki dan perempuan di sisi ulama mazhab syafie. Yang wajib bagi lelaki ialah memotong kulit yang menutupi hasyafah. Manakala bagi perempuan ialah memotong hujung kulit yang berada di atas faraj.

Ada pendapat yang menyatakan bahawa berkhatan wajib bagi lelaki sahaja dan tidak wajib bagi perempuan.

Dalil disyariatkan Khatan :

Dalil yang menunjukkan wajibnya berkhatan ialah hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a daripada Nabi s.a.w sabdanya yang bererti :

"Fitrah itu lima perkara, ataupun lima bentuk fitrah; berkhatan, al istihdad (mencukur bulu kemaluan lelaki ataupun wanita), mencabut bulu ketiak, memotong kuku dan menggunting misai". Hadith dikeluarkan oleh al Bukhari (5552) dan Muslim (257).

Fitrah bererti asal kejadian semulajadi manusia, di sini ia bermaksud sunnah atau cara hidup oleh para nabi dan semua syariat yang memerintahkannya.

WaLLahua'lam.

Sumber : Kitab Fikah Mazhab Syafie - Dr Mustofa al Khin, Dr Mustofa al Buhgo dan Ali Asy Syarbaji.


























hasil nukilan..
N_Fatihah AbduLLah Yusri...
teratak sewaku...melaka
www.cik ah baiti jannati.com






Nasihat Nabi s.a.w kepada Ali r.a...

Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh......salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT..semoga kita semua senantiasa dalam redha ilahi dunia wal akhirat











Wahai Ali, bagi orang ‘ALIM itu ada 3 tanda-tandanya:
1) Jujur dalam berkata-kata.
2) Menjauhi segala yang haram.
3) Merendahkan diri.

Wahai Ali, bagi orang yang JUJUR itu ada 3 tanda-tandanya:
1) Merahsiakan ibadahnya
2) Merahsiakan sedekahnya.
3) Merahsiakan ujian yang menimpanya.

Wahai Ali, bagi orang yang TAKWA itu ada 3 tanda-tandanya:
1) Takut berlaku dusta dan keji.
2) Menjauhi kejahatan.
3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman.

Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda-tandanya:
1) Mengawasi dirinya.
2) Menghisab dirinya.
3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.












hasil nukilan
N_Fatihah AbduLLah Yusri...
teratak sewaku...melaka
www.cik ah baiti jannati.com

Para mujahidku...


Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh......salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT..semoga kita semua senantiasa dalam redha ilahi dunia wal akhirat


Pesanan Saidina Ali: Didiklah anak kamu dengan cara yang berbeza setiap 7 tahun.

7 tahun pertama, beri dan ajarkan mereka tentang kasih sayang. Manjakan mereka dengan kelembutan dan rasa cinta.

7 tahun kedua, berlaku tegas dengan mereka, didik mereka dan perbetulkan kesalahan yang mereka lakukan.

7 tahun ketiga, berkawanlah dengan mereka, di saat ini mereka memerlukan teman untuk berbicara dan mengemukakan pendapat. Mereka sudah boleh berfikir, bersahabatlah dengan mereka sebelum mereka mempunyai sahabat lain yang boleh meroksakkan akhlak.


p/s: cik ah dlm proses mndidik adik2 cik ah supaya menjadi insan yg berguna....oleh itu cik ah juga harus memperkemaskan diri sendiri agar lebih mantap dlm ilmu agama utk dijadikan ikutan buat adik2...

buat adik-adikku: Muhammad Al-Hafiz / Muhammad Al-Hanif / Muhammad Al-hadie / Muhammad Al-Hazim / Muhammad Al-Harez  & Nik Muhammad Al-Hakqi....

kakak sayang awak2 bukan hanya disebabkan oleh tanggungjawab...tp,kakak sayang awak2 semua kerana ALLAH....
mmg diakui,diri kakak pun bukannya baik sngt...tp,kakak cuba mnjd yg trbaik dimata adik2....

apa yg kakak tegur @ marah kt awak2 semua bkn beerti kakak benci awak2 semua...tp,tanda kasih dan sayang kakak utk awak semua..
kakak tak mahu awak2 semua mmbesar mnjd hamba ALLAH  yg tiada hala tuju....

kakak mahu awak2 semua mnjd hamba ALLAH yg taat kpd KHALIQNYA / RASULNYA...serta sunnah NABI SAW...
apa yg penting mnjd anak yg soleh..taat kpd ABAH & MA....
INGAT....
syurga awak semua dibawah tapak kaki ma tau...so,jgn derhaka...

kakak tak kisah andai kata suatu hari nnt awak semua tak hiraukn kakak...tp,satu je kakak minta...
TOLONG JAGA/SAYANG/KASIH/TAAT kpd ABAH & MA hingga ke syurga.....


hanya doa yg mampu kakak utuskan utk MA / ABAH & ADIK2 semua...
kakak cuma minta awak2 semua tolong jaga diri baik2....jangan tinggal solat...AL-Quran jgn skali dilupakan...hidupkan hari mu dgn AL-QURAN...

walaupun ada diantara adik2 kakak masih lagi "merangkak2" bacaan Al-Qurannya...x pe..kakak x marah..asalkan awk rajin berusaha...ingat setiap bacaan yy awk baca dikira oleh ALLAH SWT....besar ganjarannya tau...


pic ni diambil 2 tahun lepas kut..kalau x silap la...
hafiz, hazim,harez & hadie



hai...saya la hok paling kecik...hakqi..a.k.a = tek



garangnyer muka hanif.......
adik cik ah yg "istimewa"insyaalah
anak syurga



hasil nukilan
N_Fatihah AbduLLah Yusri...
teratak sewaku...melaka
www.cik ah baiti jannati.com







Tika subuh itu...


Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh......salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT..semoga kita semua senantiasa dalam redha ilahi dunia wal akhirat





Sahabatku....

subuh org2 beriman itu sudah dibahagiakan ALLAH, 

saat ia bersama sama berjalan dg anak2nya berjamaah ke mesjid, 

sekali kali ia gandeng tangan anaknya, 

sekali kali ia cium pipi anaknya, 

sekali kali ia usap kepala & ia peluk anaknya, dg udara yg padat oksigen sejuk segar menyehatkan, setiap langkahpun bertambur rahmat & ampunan ALLAH, 

sampai di mesjid iapun bertemu saudara2nya seiman, krn memang HANYA ORG YG BENAR BENAR BERIMAN YG MAU MEMAKMURKAN MESJID (QS 9:18), bahagia menatap wajah2 mrk yg teduh, damai, bersahaja & bercahaya, buah dari air wudhu & kesenangan ibadahnya, selesai sholat, zikir & doa meraih "hikmah" dari Kitab Hadist yg dibacakan imam...

pulang dari mesjid dg jalan berbeda & ada kesempatan beramal mematikan lampu2 jalanan, 

begitu sampai di rumah anak2 berhamburan mencium tangan & memeluk mamanya setelah ucapan Salam, oh ya tentu suamipun mencium kening bidadarinya dgn doa, 

"Ya ALLAH, bahagiakan keluarga kami dunia akhirat...aamiin.

 Indah nian subuh bg org2 beriman, kini ini aku semakin faham doa Rasulullah, "Ya ALLAH berkahi umatku di waktu subuh". Sungguh org2 beriman itu hari harinya selalu diawali dg KEINDAHAN AMAL IBADAH..... SUBHANALLAH.







titipan dari fb 
K.H Muhammad Arifin Ilham
(pendakwah indonesia)












N_Fatihah AbduLLah Yusri...
teratak sewaku...melaka
www.cik ah baiti jannati.com














PROJEK MY HERO.....



Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh......salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT..semoga kita semua senantiasa dalam redha ilahi dunia wal akhirat







Alhamdulillah....akhirnya brjya juga cik ah dan kawan2 siapkan assignment  dlm btk video spt yg diminta oleh lecture kami....

kami semua diberi tajuk "MY HERO"....
X kisah la hero tu lelaki ke perempuan asalkan org yg kita jdkan sbg hero ni melakukan kerja amal @ mlakukan sesuatu tanpa meminta bayaran....

so,cari punya cari...kami jumpa la dgn seorang hamba ALLAH yg diberi nama SITI KHAFIZAH yg mengajar mengaji tanpa kenakan bayaran...subhanallah sungguh mulia orangnya....walaupun masih muda,ttp jiwanya kental utk menolong org2 yg baru merangkak dlm bacaan AL-QURAN supaya lebih fasih....
kata beliau,apa yg dilakukan adalah kerana ALLAH TA'ALA dan sabagai SAHAM UTKNYA DIAKHIRAT KELAK...masyaallah...sungguh trkesan hati ini tika beliau brsungguh2 mngajar mak cik2 yg baru mngenal AL QURAN....



p/s: video tak berapa cantik..mgkin masalah teknikal..sbb sblm ni,kami pertontonkan kpd our lecture OK jer....pape pn hope saudara/saudari trhibur....ilal liqa'






hasil nukilan
N_Fatihah AbduLLah Yusri...
teratak sewaku...melaka
www.cik ah baiti jannati.com

ku terimamu kerana ALLAH YA ZAUJAH

Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh......salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT..semoga kita semua senantiasa dalam redha ilahi dunia wal akhirat











Pada suatu malam,sepasang suami isteri sedang menonton televisyen..…Rancangan apa tak dapat pula dikenal pasti.Tiba-tiba si isteri mendapat idea untuk mengisi masa lapang mereka.

Si isteri : Abang,nak tak kita catatkan sikap atau kelakuan kita yang tidak kita senangi.
Si suami : Untuk apa semua itu
Si isteri : Selain untuk mengenali abang dengan lebih rapat, kita juga boleh tahu apa sikap ayang yang abang tidak sukai dan begitulah sebaliknya

Si suami : Emmm…Baiklah
Si isteri : Tapi untuk lebih kepuasan dalam catatan kita nanti, kita berpisah tempat tidur malam ni.Untuk malam ni saja.
Setelah dipersetujui, malam itu mereka berpisah bilik tidur,si suami tidur di
ruang tamu manakala si isteri pula di bilik tidur.Mereka masing-masing kelihatan kusyuk mencatatkan segala keburukan masing-masing

Keesokan paginya,semasa pasangan ini bersarapan pagi, si isteri telah mengeluarkan hasil catatan semalamanya. 3 helai kertas semuanya.Penuh ketiga-tiga muka surat tersebut..
Si suami terkejut melihat sebanyak itukah buruknya sikapnya selama ini terhadap isterinya.Tetapi si suami bersahaja walaupun
dalam diam ada hati yang terluka..

Si isteri : Abang,sebelum ayang bacakan semua ini ayang minta maaf sekiranya ada yang menyinggung perasaan abang nanti.
Si suami : Tidak mengapa sayangku..Bacalah. ..

Si isteri pun membaca satu persatu tentang sikap suami yang tidak disukainya.

Si isteri terus membaca dan membaca sehinggalah tamat catatan yang terakhirnya. Dengan berpuas hati si isteri tersenyum kepada suaminya.

Si isteri : Sekarang giliran abang pula..
Si isteri berdebar-debar menunggu, Si suami mengeluarkan kertas-kertasnya,

Si suami : Sayang, abang minta maaf banyak-banyak sebab tidak ada apa yang perlu abang catatkan di kertas ini..Sesungguhnya sayang tidak ada kurangnya bagi abang.
Ketika saat abang menerima IJAB dan QABUL lagi, abang sudah sedia menerima sayang dengan sepenuh hati dan jiwa. Sayang merupakan anugerah yang dikurniakan ALLAH S.W.T. kepada abang.
Abang minta maaf sekali lagi jika selama ini terlalu banyak sikap abang yang tidak sayang senangi. Abang cuba membahagiakan sayang,tapi jika abang tidak mampu, MAAFKAN ABANG…….

Si isteri tidak terkata apa-apa….Yang ada cuma penyesalan yang sarat penuh di dada.Si isteri menangis di dada suaminya..Memohon keampunan… ….
















N_Fatihah AbduLLah Yusri...
teratak sewaku...melaka
www.cik ah baiti jannati.com
sharing from fb