tetamu terhormat singgah

AKU BANGGA oiiii......

Assalamualaikum......salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT, semoga kita semua senantiasa dalam redha ilahi dunia wal akhirat.....








Apa yang engkau banggakan akan dirimu wAhai anak ADAM????

Engkau bangga akan pakaianmu dari sutera..berjenama...limited edition only..; begitu???
sedangkan pakaian terakhirmu merupakan selimut putih yg berjenama KAFAN.....no more levi's, timberlands, tommy,oshkosh, quick silver dan mcm2 lg jenama yg engkau agung2kan didunia dahulu..


Engkau bangga dengan keretamu yang besar dan hebat.....kalau boleh,kau nak satu dunia tahu yg kereta kau hebat.....hebatnya kerana apa???? apa...kau ingat dgn usung minah-minah yg baju tak cukup kain tu hebat...ada class....????? kereta buruk yg kena tolak baru bleh hidup tu lebih bagus dan hebat tau jika destinasinya kemasjid2....surau2...dan majlis2 ilmu brbanding kereta kau yg kau kata HEBAT dan ada CLASS..hrga beratus2 ribu jika asyik duk g ke tempat maksiat buat apa.....baik kereta kau 2 dijadikan kereta sapu...kerja halal...untung dapat...redha ALLAH SWT pun dpt..insyaallah.....
cuba bayangkan kereta mahal2 kt ctnya..porshe...ferrari...lambhorghini org buat kereta sapu????
ingat...bila kita meninggal dunia nnti......van jenazah juga la kenderaan trakhir kita....



Engkau bangga mempunyai rumah besar bak istana dunia....dipenuhi lampu2 mewah yg brgemerlapan......kolam renang bak tasik putrajaya......didalamnya dipenuhi dgn kerusi...meja...dan brg2 prhiasan import u know.......bangga ke???? (n,@)
apa yg dibanggakan jika rumah yg kita diami dalmnya kosong tanpa NUR....SEPI....HAMBAR....
itu yg kita bangga2kan sangat??????
mmg la nikmat dunia kita dpt rasa....tp, sementara sahaja bukan???? pastu...rumah MEWAH kita ni bleh kita buat masuk dlm kubur????BOLEH???
no...no..no.....rumah terakhir kita nnt hanya drp papan yg cukup2 memuatkan badan kita sahaja......x ada lampu2 mewah......x ada kerusi dan meja import bagai tu semua.....TAK ADA!!!!!



Engkau bangga dirimu menjadi perhatian ramai...gojes la sngat kan.....dgn bentuk badan yg menarik...yg pasti membuatkan lelaki tertarik.....harumnya badan kau sehingga kedai kak jemah yg 2 km boleh hidu....nasib baik tak melekat haruman itu pada karipap kak jemah.....klau tak...naya...
engkau sedar tak yang MALAIKAT  ROKIB & ATID setiap saat dan detik merupakan PEMINAT yang paling setia disisi kau.....ditangannya tidak lekang akan pena dan buku catatan yg menantikan signature kau......kedua-dua malaikat ini juga merangkap" reporter "yg akan menulis setiap kelakuan yg kau buat....samaada baik @ buruk semuanya akan dicatat.....
beritanya kau akan tahu diakhirat kelak dan disiarkan secara langsung didepan kau.....boleh ke jawab gosip tu nnt??????



Engkau bangga poket penuh dgn duit yang katanya tidak abis 7 keturunan......bangga la sngt kan?????
sedangkan, ilmu agama sedikit pun tidak kau kisahkan walaupun sudah 7 keturunan...macam ni kau boleh banggakan......rezeki yg ALLAH SWT kurniakan sepatutnya digunakan kearah kebaikkan.....bukannya dilaburkan di kasino2......rumah pelacuran.....pub2 malam.....abiskan duit dgn minum air kencing setan buat apa.....kaya la setan tu nnt kalau kau asyik duk togok air kencing dia......
(kau pikir la sndiri tmpat apa yg paling sesuai utk kau laburkan duit kau yg banyak tu......(<,")
pandai2 la...kau dg besar pjgkan????


last but not least.........

Engkau bangga dengan pangkat yg engkau pegang didunia sehingga kau lupa utk kejar pangkat diakhirat kelak.......






- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمَنْكِبِي فَقَالَ كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيلٍ وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَقُولُ إِذَا أَمْسَيْتَ فَلَا تَنْتَظِرْ الصَّبَاحَ وَإِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تَنْتَظِرْ الْمَسَاءَ وَخُذْ مِنْ صِحَّتِكَ لِمَرَضِكَ وَمِنْ حَيَاتِكَ لِمَوْتِكَ. (البخاري)
 Dari Abdullah bin Umar, r.a., katanya: Rasulullah s.a.w., memegang bahuku lalu bersabda: "Jadikanlah dirimu di dunia ini seolah-olah engkau orang dagang bahkan seolah-olah orang yang dalam perjalanan musafir. " Dan semenjak itu Ibn Umar selalu berkata:  "Apabila engkau berada pada waktu petang maka janganlah engkau tunggu datangnya waktu pagi dan apabila engkau berada pada waktu pagi maka janganlah engkau tunggu datangnya waktu petang dan ambillah peluang dari kesihatanmu itu membuat amal untuk masa sakitmu dan peluang masa hidupmu berbekal untuk matimu."
(Bukhari)

Dalam hadis ini, Rasulullah s.a.w., mengingatkan: Supaya tiap-tiap seorang jangan menumpukan amal usahanya untuk kepentingan hidupnya di dunia semata-mata kerana yang demikian akan merugikannya dan jangan pula ia memandang dunia ini sebagai tempat tinggalnya selama-lamanya kerana yang demikian menyalahi hakikat wujudnya yang akan berakhir apabila sampai ajalnya yang telah ditentukan, tetapi hendaklah ia memandang ke tempat yang hendak ditujunya, iaitu tempat tinggalnya yang tetap alam akhirat.
Sebenarnya dunia ini tempat sementara bagi orang dagang dan biasanya orang yang demikian tidak terikat kepada negeri yang ditumpanginya tetapi sentiasa ingat hendak balik ke negerinya, oleh itu ia tidak akan resah gelisah kiranya ia tidak dilayani atau ia ditimpa oleh sesuatu keadaan yang menyinggung perasaannya, juga ia tidak mahu merebut sesuatu kelebihan atau kemewahan yang ada di negeri itu.
Demikian juga dunia ini hanya tempat persinggahan orang musafir untuk mengambil bekal yang perlu bagi perjalanannya dan kebaikannya apabila ia sampai dan berada di negerinya yang dituju. Peringatan yang diberikan oleh Ibn Umar sahabat Nabi yang terkenal itu pula maksudnya: Janganlah seseorang menaruh sebarang cita-cita yang melalaikannya daripada menunaikan tanggungjawabnya terhadap Tuhannya.
Bagi menghidupkan kesedarannya tentang itu hendaklah ia sentiasa ingat apabila ia berada pada siang hari: Bahawa ajalnya harus akan sampai pada waktu malam, demikian pula sebaliknya. Dengan itu tiap-tiap seorang hendaklah mengisi masa hidupnya dengan amal-amal bakti sebelum ua ditimpa penyakit yang menghalangnya atau sampai ajalnya yang memang tidak diketahui masa datangnya






PERINGATAN UTK DIRIKU.....

p/s: saya tidak mmpunyai harta utk dibanggakan melainkan ilmu yg sy cuba kutip sebanyak mungkin utk dikongsikan kpd semua serta buat bekalan diri diakhirat nnt....





hasil nukilan
N_Fatihah AbduLLah Yusri...
teratak sewaku...melaka
www.cik ah baiti jannati.com





Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh......salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT...
Semoga kita senantiasa dalam redha ilahi dunia wal akhirat..










FOR YOU! - My Loving Husband!

I was praying years and years
I asked Allah with my eyes full of tears
I missed you; I didn't know you
but in my heart were a place and a lot of love for you.

One day, as a miracle you came in my life Alhamdulillah
my life was complete, just one small mistake, Astagfurallah,
that I forgot that will come the test of Allah.

I was crying again, years and years.
I didn't ask for all these..., and again my eyes were full of tears
I was alone and I missed everything, just not you,
In my heart was a lot of space just not anymore for you.

Ya, Allah, I didn't ask for all these,
here must be some mistake
definitely, of all these I need a break...

Suddenly I woke up, AstagfuraAllah
is no mistake which Allah would make, SubhanaAllah
I felt down on my Knees, start to pray and make Duas

I was suffering and crying, but Alhamdulillah
what ever I wanted..., did I get what I need? SubhanAllah.
I need help!!!(i was screaming),silence voice told me, pray and make Duas,

Now I pray and my eyes are full of tears, La Illaha iLallah
in my heart again is a lot of love for you, MashaAllah
I have mercy, forgiveness and love, Alhamdulillah, 
and with all my heart I love you for the sake of Allah.
Allahu Akbar!












N_Fatihah AbduLLah Yusri...
teratak sewaku...melaka
www.cik ah baiti jannati.com

sampai sudahh.....

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh......salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT...
Semoga kita senantiasa dalam redha ilahi dunia wal akhirat..



Alhamdulillah.....setelah hampir 1 bulan bercuti,akhirnya cik ah kembali lagi di negeri bersejarah melaka ni utk menyambung sesi pengajian bagi sem 7........
sepanjang bercuti jugalah cik ah stopkan aktiviti yg mnggunakan jalur lebar internet ni....betul2 manfaatkan cuti sem lepas dgn aktiviti bersama famili.......

demam pun dh kurang tinggal selesema yg x abis2 mengeluarkan sisa toksiknya.....nk brnafas pn susah....
(sakit tu kan penghapus dosa2 kecil)...so,hadapi la ia dgn tenang dan sabar.....itu lebih baik bukan???

tahun baru...sem baru.......sbjek baru......lecture baru.........dgn semangat yg baru.......x sabar utk mulakan kuliah..(bkn hangat2 tahi ayam ye cik ah oiii)......

mudah-mudahan sem ni lebih baik dan luar biasa hebat dari sem2 yg lepas...insyaallah...








hasil nukilan
N_Fatihah AbduLLah Yusri...
teratak sewaku...melaka
www.cik ah baiti jannati.com