tetamu terhormat singgah

AKU BANGGA oiiii......

Assalamualaikum......salam seluas rezeki dan kasih sayang ALLAH SWT, semoga kita semua senantiasa dalam redha ilahi dunia wal akhirat.....








Apa yang engkau banggakan akan dirimu wAhai anak ADAM????

Engkau bangga akan pakaianmu dari sutera..berjenama...limited edition only..; begitu???
sedangkan pakaian terakhirmu merupakan selimut putih yg berjenama KAFAN.....no more levi's, timberlands, tommy,oshkosh, quick silver dan mcm2 lg jenama yg engkau agung2kan didunia dahulu..


Engkau bangga dengan keretamu yang besar dan hebat.....kalau boleh,kau nak satu dunia tahu yg kereta kau hebat.....hebatnya kerana apa???? apa...kau ingat dgn usung minah-minah yg baju tak cukup kain tu hebat...ada class....????? kereta buruk yg kena tolak baru bleh hidup tu lebih bagus dan hebat tau jika destinasinya kemasjid2....surau2...dan majlis2 ilmu brbanding kereta kau yg kau kata HEBAT dan ada CLASS..hrga beratus2 ribu jika asyik duk g ke tempat maksiat buat apa.....baik kereta kau 2 dijadikan kereta sapu...kerja halal...untung dapat...redha ALLAH SWT pun dpt..insyaallah.....
cuba bayangkan kereta mahal2 kt ctnya..porshe...ferrari...lambhorghini org buat kereta sapu????
ingat...bila kita meninggal dunia nnti......van jenazah juga la kenderaan trakhir kita....



Engkau bangga mempunyai rumah besar bak istana dunia....dipenuhi lampu2 mewah yg brgemerlapan......kolam renang bak tasik putrajaya......didalamnya dipenuhi dgn kerusi...meja...dan brg2 prhiasan import u know.......bangga ke???? (n,@)
apa yg dibanggakan jika rumah yg kita diami dalmnya kosong tanpa NUR....SEPI....HAMBAR....
itu yg kita bangga2kan sangat??????
mmg la nikmat dunia kita dpt rasa....tp, sementara sahaja bukan???? pastu...rumah MEWAH kita ni bleh kita buat masuk dlm kubur????BOLEH???
no...no..no.....rumah terakhir kita nnt hanya drp papan yg cukup2 memuatkan badan kita sahaja......x ada lampu2 mewah......x ada kerusi dan meja import bagai tu semua.....TAK ADA!!!!!



Engkau bangga dirimu menjadi perhatian ramai...gojes la sngat kan.....dgn bentuk badan yg menarik...yg pasti membuatkan lelaki tertarik.....harumnya badan kau sehingga kedai kak jemah yg 2 km boleh hidu....nasib baik tak melekat haruman itu pada karipap kak jemah.....klau tak...naya...
engkau sedar tak yang MALAIKAT  ROKIB & ATID setiap saat dan detik merupakan PEMINAT yang paling setia disisi kau.....ditangannya tidak lekang akan pena dan buku catatan yg menantikan signature kau......kedua-dua malaikat ini juga merangkap" reporter "yg akan menulis setiap kelakuan yg kau buat....samaada baik @ buruk semuanya akan dicatat.....
beritanya kau akan tahu diakhirat kelak dan disiarkan secara langsung didepan kau.....boleh ke jawab gosip tu nnt??????



Engkau bangga poket penuh dgn duit yang katanya tidak abis 7 keturunan......bangga la sngt kan?????
sedangkan, ilmu agama sedikit pun tidak kau kisahkan walaupun sudah 7 keturunan...macam ni kau boleh banggakan......rezeki yg ALLAH SWT kurniakan sepatutnya digunakan kearah kebaikkan.....bukannya dilaburkan di kasino2......rumah pelacuran.....pub2 malam.....abiskan duit dgn minum air kencing setan buat apa.....kaya la setan tu nnt kalau kau asyik duk togok air kencing dia......
(kau pikir la sndiri tmpat apa yg paling sesuai utk kau laburkan duit kau yg banyak tu......(<,")
pandai2 la...kau dg besar pjgkan????


last but not least.........

Engkau bangga dengan pangkat yg engkau pegang didunia sehingga kau lupa utk kejar pangkat diakhirat kelak.......






- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمَنْكِبِي فَقَالَ كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيلٍ وَكَانَ ابْنُ عُمَرَ يَقُولُ إِذَا أَمْسَيْتَ فَلَا تَنْتَظِرْ الصَّبَاحَ وَإِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تَنْتَظِرْ الْمَسَاءَ وَخُذْ مِنْ صِحَّتِكَ لِمَرَضِكَ وَمِنْ حَيَاتِكَ لِمَوْتِكَ. (البخاري)
 Dari Abdullah bin Umar, r.a., katanya: Rasulullah s.a.w., memegang bahuku lalu bersabda: "Jadikanlah dirimu di dunia ini seolah-olah engkau orang dagang bahkan seolah-olah orang yang dalam perjalanan musafir. " Dan semenjak itu Ibn Umar selalu berkata:  "Apabila engkau berada pada waktu petang maka janganlah engkau tunggu datangnya waktu pagi dan apabila engkau berada pada waktu pagi maka janganlah engkau tunggu datangnya waktu petang dan ambillah peluang dari kesihatanmu itu membuat amal untuk masa sakitmu dan peluang masa hidupmu berbekal untuk matimu."
(Bukhari)

Dalam hadis ini, Rasulullah s.a.w., mengingatkan: Supaya tiap-tiap seorang jangan menumpukan amal usahanya untuk kepentingan hidupnya di dunia semata-mata kerana yang demikian akan merugikannya dan jangan pula ia memandang dunia ini sebagai tempat tinggalnya selama-lamanya kerana yang demikian menyalahi hakikat wujudnya yang akan berakhir apabila sampai ajalnya yang telah ditentukan, tetapi hendaklah ia memandang ke tempat yang hendak ditujunya, iaitu tempat tinggalnya yang tetap alam akhirat.
Sebenarnya dunia ini tempat sementara bagi orang dagang dan biasanya orang yang demikian tidak terikat kepada negeri yang ditumpanginya tetapi sentiasa ingat hendak balik ke negerinya, oleh itu ia tidak akan resah gelisah kiranya ia tidak dilayani atau ia ditimpa oleh sesuatu keadaan yang menyinggung perasaannya, juga ia tidak mahu merebut sesuatu kelebihan atau kemewahan yang ada di negeri itu.
Demikian juga dunia ini hanya tempat persinggahan orang musafir untuk mengambil bekal yang perlu bagi perjalanannya dan kebaikannya apabila ia sampai dan berada di negerinya yang dituju. Peringatan yang diberikan oleh Ibn Umar sahabat Nabi yang terkenal itu pula maksudnya: Janganlah seseorang menaruh sebarang cita-cita yang melalaikannya daripada menunaikan tanggungjawabnya terhadap Tuhannya.
Bagi menghidupkan kesedarannya tentang itu hendaklah ia sentiasa ingat apabila ia berada pada siang hari: Bahawa ajalnya harus akan sampai pada waktu malam, demikian pula sebaliknya. Dengan itu tiap-tiap seorang hendaklah mengisi masa hidupnya dengan amal-amal bakti sebelum ua ditimpa penyakit yang menghalangnya atau sampai ajalnya yang memang tidak diketahui masa datangnya






PERINGATAN UTK DIRIKU.....

p/s: saya tidak mmpunyai harta utk dibanggakan melainkan ilmu yg sy cuba kutip sebanyak mungkin utk dikongsikan kpd semua serta buat bekalan diri diakhirat nnt....





hasil nukilan
N_Fatihah AbduLLah Yusri...
teratak sewaku...melaka
www.cik ah baiti jannati.com





4 comments:

  1. wah2 .. ayt sdikit kasar .. tapi mnydarkan kte .. tak kira adam atau hawa ..

    ReplyDelete
  2. Gucciey Lavender :ayat sedikit kasar..terima kasih diatas teguran.....akan diperbaiki dr semasa ke semasa.....

    p/s: mudah-mudahan mesej yg ada sampai kpd semua...

    ReplyDelete
  3. salam cik ah...dunia hanya sementara..jgn terlalu mengejar hal2 dunia kan..kena dalami ilmu akhirat jugak..thnks ats perkongsian nie..

    ReplyDelete
  4. Tiada apa yang boleh dibanggakan..kita hanyalah zat yang hina, kerdil di sisiNya..

    ReplyDelete