tetamu terhormat singgah

memerhati, merasai dan brfikir

Assalamualaikumwarahmatullahhiwabarakatuh......semoga kiter semua snntiasa dirahmati ALLAH SWT hendaknya....







fuuhhh....penaaatttt sngat.......
badan, kaki, belakang banyak sakit ini hari......
kepala pening-pening lalat.....

nk tahu apa yg cik ah buat ari ni????
(sbenarnya dr ptg sabtu lg stori ini brmula)

ermmm...nak kata bidan terjun......tak jugak
nak kata paksa....tak jugak
nak kata sukarela...ermmmm...
yup....cik ah wif my fren suka + rela


k2....brbalik kpd stori cik ah yg tak berapa sensasi ni....

hari ni cik ah wif my lovely squad....6 PALE
hari ni tak cukup squad 6....just 4 person only...

cik ah, sya.ainna & fini.......

kami diberi tugas FOR MANAGE MARKETING AND FOOD.....

"dah2.....jgn nk mmbongak cik ah oiii.....x der makne ler ayt2 english di atas tu..

"ye la...ye la......AJK MNGURUSKAN MAKANAN......"

cik ah just bantu jer.......
AJK yg sbenarnya adalah.....fini & sya

nk dijadikan citer........

fini & sya ni diberi tugas bg mnguruskan makanan bg program lawatan kami ke salah sebuah rumah
warga emas yg terdapat kt melaka nih.....

apalagi...disbbkan kami semua trlibat dlm satu bdn persatuan yg sama....
so, amalan bantu mmbantu harus diterapkan......

kami diberi kepercayaan utk "menanggung beban" mmbuat nasi ayam bg 70 org makan...

"hek elehhh....stakat 70 org, apa yg dihairankan.


"hah,70 org pn kecoh ker.


"alaaa...biasa je tu 70 org....


standard jwpan yg terima oleh cik ah.........

awk sumer tau tak? ( edisi marah ni)

x tau...x tau.....
ce citer...ce citer..

bagi student spt kami ni......utk mnyiapkan hidangan bg 70 org mkn, ibarat 700 org tau x.....

ye la.....walaupn kami ni x duk hostel...(duk mah sewa sejak sem 3)
rumah kami bukannya bnyk brg2...means.....brg utk msk bg hidangan yg ramai.....

klau ada pn hanya kuali kecik yg semakin hari semakin melengkung...( x tau la knp?)
periuk pn cukup2 utk masak megi......
bleh dikatakn, rumah kami blom cukup sifat mcm rumah org dh kawin....
almaklum.....student katakan....


k2...dipendekkan citer ( tngan dh x larat nk mnaip dh ni)

disbbkn kami ni tukang masak......
jd, kami dibenarkan dtg lewat ke program gotong-royong kt umah warga emas tu...
yeahhh.....


smpai jer kt umah warga emas tu...cik ah nmpak dh ramai ahli2 lain sedang mmbuat kerja
masing2 dlm kumpulan trtentu..

cik ah wif my pren yg baru smpai ni ronda2 la sekeliling kawsan rumah mereka tuh.....
mak oiii....luasnya kediaman mereka....

mereka tinggal dlm satu rumah kecil tp selesa pd pndangan cik ah....setiap rumah ada 4 bilik..
setiap bilik mereka tinggal soerang ataupn dua org......
mereka boleh memasak sendiri...tp mnggunakan periuk nasi elektrik...
(mungkin pntadbir rumah warga emas ni tdk mnggalakkan mereka mnggunakan gas adalah disebbkn.takut timbulnya apa2 mslh..cthnya..kebakaran...(ngomel cik ah dlm hati)

mungkin saudara semua trtanya2 kn???,
knp warga emas ni msk sendiri..bkn ke klau rumah warga emas ni ada disediakan pembantu utk mmbntu mereka dr segi masakan,basuh baju,cuci lantai, dan lain2.

hah...inilah yg istimewanya ttg rumah warga emas yg cik ah kunjungi nih....
mereka bleh buat apa sajer yg mereka suka....conthnya.... kluar pg (pegi bndr ) balik mlm pn boleh....

tiap2 hari jugak ader je pnderma yg brmurah hati mmberi makanan utk sarapan pg,duit yg di letakkan dlm angpau....dan mcm2 lg lah....

setiap kali ada penderma dtg utk bg sesuatu kt mereka sume....SIREN akan dibunyikan oleh pihak pntadbir
bg mnunjukkan yg mereka semua hrus ke dewan besar bg mndptknkn brg masing2....

sepanjang cik ah brgotong royong kt umah warga emas tu...2 kali SIREN kedengaran.....
ini brmaksud 2 kali dermawan dtg kt umah tu pada hari yg sama...trmasuk ngan persatuan cik ah,
sumernya 3 orang.....
wah2..untungnya mereka ni............


bg cik ah, apa yg menarik ttg rumah warga emas ni adalah................
di luar bilik mereka ditampal dgn nama orang2 kaya yg mmberi sumbngan utk rumah yg mereka duduki...
setiap rumah mmpunyai 4 nama org kaya.........maksudnya...mereka2 ini lah yg mnyumbang kpd
warga emas ni tiap2 bulan....

warga emas ini jugak diberi elaun rm300 sebulan...
(wahh...klau cm tu cik ah pn tinggal kt umah mereka ler..)

mcm2 karenah warga emas yg dpt kiter saksikan bila kita rapat ngan mereka....
ini menunjukkan bahawa mereka ni memerlukan kasih sayang ahli keluarganya..
sbb tu,mereka suka bila ada yg datang melawat meraka....

pape pn semuanya brjln ngan lancar dan trkesan dihati....
ada yg puji nasi ayam yg kami buat S.E.D.A.P (bkn riak deh)
hrp2 pujian tu ikhlas.....

sampai mnjilat jari





bila  tengok warga emas ni tinggal jauh brsama keluarga masing-msing...
ishhh....terasa betul hati cik ah...
even,ramai yg tinggal kt situ disbbkn kehendak mereka sndiri....

cik ah bayangkan kalu abah & ma cik ah tinggal di tempat cam gitu..
argghhhh....tidakkkkkk...
susah mana pn kita........jgn tinggalkn ibu bapa kiter kt umah "orang2 tua"


pengajaran buatmu cik ah......

YA ALLAH....jgn biarkan hambamu ini lupa diri tatkala
kejayaan dtg mnjengah....
sntiasa ingatknku dimana titik prmulaan hidupku,
kalau bkn kedua orang tuaku....
jauhkan diriku dr melalaikan mereka dlm hidupku.....
dan jauhkan diriku mnjadi anak derhaka....








hasil catatan peribadi
N_Fatihah AbduLLah Yusri


No comments:

Post a Comment